Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2017

Ο ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΦΥΛΗΣ

ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΑΙΩΝ ΠΟΥ ΤΙΝΑΞΑΝ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ  

Το απόγευμα της Δευτέρας 18 Δεκεμβρίου 2017 συζητήθηκε και εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Φυλής ο κρίσιμος προϋπολογισμός για το έτος 2018. Και είναι κρίσιμος γιατί, όπως έχω αναφέρει δημόσια κατ’ επανάληψη, τα οικονομικά αποτελέσματα αυτού του προϋπολογισμού θα κληθεί να αντιμετωπίσει η επόμενη διοίκηση του Δήμου που θα προκύψει από τις εκλογές του 2019.

Μέσα σε ένα βαρύ και παγωμένο κλίμα, η συνεδρίαση άρχισε με μια ολιγόλεπτη και επιεικώς απαράδεκτη εισήγηση του υπηρεσιακού διευθυντή οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου, κατά την οποία δεν έγινε καμία αναφορά σε αριθμούς και μεγέθη του προϋπολογισμού. Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των επικεφαλής των παρατάξεων της ελάσσονος αντιπολίτευσης. Δυστυχώς, η μείζονα αντιπολίτευση προτίμησε να λιποτακτήσει σύσσωμη από την πιο κρίσιμη συνεδρίαση από το 2014 μέχρι σήμερα. Το 45% περίπου των πολιτών της Πόλης που ψήφισαν τον κ. Μπουραΐμη στις τελευταίες εκλογές, δεν είχαν εκπροσώπηση στην πιο καθοριστική πολιτική μάχη με την πιο καταστροφική διοίκηση που γνώρισε ποτέ η Πόλη.  

Με χαροποίησε το γεγονός ότι σχεδόν όλες οι παρατάξεις της ελάσσονος αντιπολίτευσης περιέλαβαν στις τοποθετήσεις τους, σχεδόν κατά γράμμα, όσα δημόσια έχω δηλώσει τον τελευταίο καιρό για το θέμα (ανυπαρξία ισολογισμών, μη καταγραφή της ακίνητης περιουσίας, καθυστερήσεις στην κατάρτιση του προϋπολογισμού γιατί τα νούμερα δεν βγαίνουν, απαίτηση κατάρτισης Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης, πίνακα στοχοθεσίας κοκ). Όπως με χαροποίησε το γεγονός ότι η διοίκηση παραδέχτηκε τις ευθύνες της για τη μη προσκόμιση ισολογισμών, καθώς και ότι δεσμεύτηκε να εμφανίσει στο Δημοτικό Συμβούλιο τους ισολογισμούς των παρελθόντων ετών. Έστω και των ετών από το 2014 μέχρι σήμερα, γιατί, όπως είπε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικών, πριν από το 2014 την ευθύνη για τη μη σύνταξη ισολογισμών φέρει ο ορκωτός λογιστής της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου (αν ήταν παρούσα η μείζονα αντιπολίτευση και πρώην διοίκηση του Δήμου εκτιμώ ότι κάτι θα μπορούσε να πει για να το αντικρούσει).

Εάν και εφόσον έρθουν στο φως οι ισολογισμοί, ειδικά οι ισολογισμοί της καταστροφικής περιόδου 2014 – 2017, θα έχουμε τη δυνατότητα να αναφερθούμε διεξοδικά στα τραγικά οικονομικά αποτελέσματα της παρούσας διοίκησης του Δήμου, χρησιμοποιώντας ακριβώς τους ίδιους αριθμητικούς δείκτες και την ίδια μεθοδολογία που εφάρμοσε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ) στη μελέτη που δημοσιοποίησε το Μάιο του 2017 για την οικονομική κατάσταση όλων των Δήμων της χώρας που είχαν συντάξει ισολογισμούς (σε πανελλαδικό σύνολο 325 δήμων, μόνο 18 δεν είχαν συντάξει ισολογισμούς, ανάμεσά τους και ο Δήμος Φυλής).

Όλα τα παραπάνω όμως, δεν μπορούν να αποτρέψουν την προσοχή από την ουσία. Και η ουσία είναι ότι στη συνεδρίαση αυτή, δεν τέθηκε από κανέναν το κρίσιμο ερώτημα: Γιατί ο προϋπολογισμός του 2018 είναι αυξημένος κατά 12 σχεδόν εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2017; Δηλαδή, γιατί ο προϋπολογισμός του 2017 ήταν 120 εκατομμύρια και ο προϋπολογισμός του 2018 είναι 132 εκατομμύρια ευρώ;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα βοηθήσει στην κατανόηση της αλήθειας και από τον πλέον αδαή περί τα οικονομικά, για την πραγματική οικονομική κατάσταση του Δήμου. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι προϋπολογισμοί των Δήμων είναι υποχρεωτικά ισοσκελισμένοι, δηλαδή δεν πρέπει να εμφανίζουν ούτε έλλειμμα ούτε πλεόνασμα. Για να συμβεί αυτό, πρέπει τα έσοδα να είναι ακριβώς ίδια με τα έξοδα του δήμου. Αν λοιπόν ο προϋπολογισμός του 2018 εμφανίζεται αυξημένος κατά 12 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2017, τότε θα πρέπει ή να αυξήθηκαν τα έσοδα, ή θα πρέπει να αυξήθηκαν τα έξοδα. Και επειδή είναι προφανές ότι τα έσοδα του Δήμου δεν αυξήθηκαν, είναι επίσης προφανές ότι αυξήθηκαν τα έξοδα του Δήμου.

Αλλά αν αυξήθηκαν τα έξοδα, τότε που οφείλεται αυτή η αύξηση; Γιατί το ποσό εξόφλησης του χρέους του Δήμου σε 2.128 χρόνια υποτίθεται ότι είναι σταθερό (5% των εσόδων των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που λαμβάνει ο δήμος από το Υπουργείο Εσωτερικών), ενώ και η μισθοδοσία των υπαλλήλων είναι σταθερή, όπως επίσης σταθερά είναι και τα λειτουργικά έξοδα των δημοτικών δομών (παιδικοί σταθμοί, νηπιαγωγία, σχολεία). Άρα, ποια έξοδα αυξήθηκαν κατά 1 εκατομμύριο το μήνα και συνολικά 12 εκατομμύρια το χρόνο;

Όλα τα παραπάνω έχουν μια οφθαλμοφανή και αυταπόδεικτη εξήγηση: τον απόλυτο εκτροχιασμό του σκέλους των εξόδων του Δήμου, η οποία οφείλεται τόσο στην απολύτως αλόγιστη εκτόξευση του σκέλους των δαπανών (γιορτές, πανηγύρια, καρναβάλια, βεγγαλικά, απευθείας αναθέσεις σε τρίτους, οδοιπορικά έξοδα αιρετών, κοκ), αλλά και στην καταγραφή εξόδων που η διοίκηση επιθυμούσε να μετακυλήσει στα επόμενα έτη και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ επέβαλε υποχρεωτικά να αρχίσουν να εγγράφονται από το 2018, προκειμένου ο νέος προϋπολογισμός να θεωρηθεί στοιχειωδώς ως ρεαλιστικός και ισοσκελισμένος. Για να κατανοήσουμε το μέγεθος του εκτροχιασμού των δαπανών μόνο μέσα σε ένα έτος, αρκεί να αναφέρουμε ότι τα 12 εκατομμύρια που αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του 2018 σε σχέση με αυτόν του 2017 (από τα 120 εκατομμύρια το 2017, ο προϋπολογισμός του 2018 αυξήθηκε στα 132 εκατομμύρια) ισοδυναμούν με λίγο περισσότερο από τα 2/3 της συνολικής μισθοδοσίας των εργαζομένων του Δήμου (17 εκατομμύρια το χρόνο). Η σημερινή διοίκηση του Δήμου δηλαδή, εκτροχίασε τα έξοδα μέσα σε ένα έτος με ποσό που ξεπερνά τα 2/3 της ετήσιας μισθοδοσίας των υπαλλήλων!

Για να γίνει κατανοητός ο εκτροχιασμός του προϋπολογισμού στο Δήμο Φυλής που έχει 45.000 κατοίκους, θα κάνω πάλι σύγκριση με το Δήμο Ιλίου που έχει σχεδόν 90.000 κατοίκους. Το 2017 ο Δήμος Φυλής είχε προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων και ο Δήμος Ιλίου προϋπολογισμό 40 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2018 ο Δήμος Φυλής εκτροχίασε τον προϋπολογισμό του στα 132 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο Δήμος Ιλίου μείωσε τον προϋπολογισμό του στα 33 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή ο Δήμος Φυλής με τους μισούς κατοίκους από το Ίλιον, έχει πλέον ακριβώς τετραπλάσιο προυπολογισμό  από το Ίλιον (πέρσι είχε τριπλάσιο). Και χρησιμοποιώ συχνά το Δήμο Ιλίου ως παράδειγμα, όχι μόνο γιατί είναι μια υποδειγματική σε ποιότητα όμορη πόλη, αλλά γιατί έχει τα ίδια ιστορικά και κοινωνιολογικά στοιχεία με το Δήμο Φυλής (το Ίλιον ήταν κάποτε τα Νέα Λιόσια, όπως και το μεγαλύτερο τμήμα του Δήμου Φυλής είναι τα Άνω Λιόσια).

Έχω τεκμηριώσει δημόσια την άποψη μου ότι δημοσιονομικά ο Δήμος Φυλής έχει ήδη χρεοκοπήσει. Γι’ αυτό και δεν μπορεί να συντάξει αξιόπιστο προϋπολογισμό. Όπως και δεν μπορεί να συντάξει αξιόπιστο Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (προβλέπεται υποχρεωτικά από το Ν.411/2013) στο οποίο συνοψίζονται τα στοιχεία του ετήσιου προϋπολογισμού, αποτυπώνεται το οικονομικό αποτέλεσμα και οι απλήρωτες υποχρεώσεις του Δήμου, καθώς και Πίνακα Στοχοθεσίας για τα έσοδα και έξοδα κατά τη διάρκεια του έτους.

Η αξιοπιστία ενός προϋπολογισμού αποδεικνύεται από τις αναμορφώσεις  των στοιχείων του που γίνονται κατά τη διάρκεια του έτους, και επιβάλλονται από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ στον έλεγχο που διενεργεί κάθε τρίμηνο για την πορεία υλοποίησης του Πίνακα Στοχοθεσίας που ανέφερα παραπάνω (αν κάθε τρίμηνο «πέφτουν έξω» τα έσοδα και τα έξοδα του Δήμου που έχουν καταγραφεί σαν στόχοι στον υπόψη Πίνακα, τότε το Παρατηρητήριο επιβάλλει αναμορφώσεις του προϋπολογισμού). Όταν στη διάρκεια του 2017 ο προϋπολογισμός του Δήμου Φυλής αναμορφώθηκε 5 φορές (!), σημαίνει ότι ήδη ο προϋπολογισμός του 2017 έπεσε έξω και στα 4 τρίμηνα του έτους, ενώ η 5η τελευταία και αγωνιώδη αναμόρφωση έγινε στις 11 Δεκεμβρίου 2017, προκειμένου να μπορέσουν στοιχειωδώς να «κλείσουν»  οι αριθμοί του 2017 και να χρησιμοποιηθούν για τη σύνταξη του προυπολογισμού του 2018.

Υπάρχει βέβαια και το μεγάλο ερώτημα περί του αν το υπ.αριθ. 1812/8-12-2017 έγγραφο του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, με τη σωρεία των προκρούστιων προσαρμογών που επέβαλε στον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2018, τέθηκε υπόψη της Οικονομικής Επιτροπής που συνεδρίασε στις 11 Δεκεμβρίου 2017 για να εγκρίνει το «κλείσιμο» των αριθμών του προϋπολογισμού 2017 στην 5η αναμόρφωσή του, καθώς επίσης και στην οικονομική επιτροπή που συνεδρίασε το πρωί της 18ης Δεκεμβρίου 2017 και ενέκρινε των προϋπολογισμό του 2018 που κατατέθηκε το απόγευμα της ίδιας ημέρας (!) στο Δημοτικό Συμβούλιο για έγκριση. Θέτω το ερώτημα, γιατί όταν κατά τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 18 Δεκεμβρίου 2017 ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικών κράδαινε το με αριθμό 1812/8-12-2017 έγγραφο του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ προς τον κ. Αβράμη, τονίζοντας ότι ο προϋπολογισμός έχει χαρακτηριστεί ρεαλιστικός και ισοσκελισμένος, ο κ. Αβράμης φάνηκε να μην έχει υπόψη του το έγγραφο. Και απ’ όσο γνωρίζω, ο κ. Αβράμης μετέχει στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Φυλής…

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται εύκολα ότι ο προϋπολογισμός του Δήμου Φυλής για το 2018 είναι παντελώς αναξιόπιστος και καταδικασμένος να αποτύχει. Κάνω δημόσια την πρόβλεψη ότι και αυτός ο προϋπολογισμός, όπως και του 2017, θα αναθεωρηθεί αρκετές φορές στη διάρκεια του έτους γιατί δεν θα επιτυγχάνονται οι οικονομικοί στόχοι του και θα χρειαστεί μια ακόμη αναθεώρηση στο τέλος του έτους για να «κλείσουν» οι αριθμοί.

Όσο και αν η διοίκηση του Δήμου προσπαθεί  να αποκρύψει την τραγική δημοσιονομική κατάσταση της πόλης, με τη μη ανάρτηση όλων των στοιχείων του προϋπολογισμού στην ηλεκτρονική σελίδα του Δήμου στο internet, η επερχόμενη καταστροφή δεν μπορεί να κρυφτεί. Είναι άλλωστε γνωστή σε όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες της κεντρικής διακυβέρνησης (Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Οικονομικών, Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, Ελεγκτικό Συνέδριο, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, κοκ). Όπως είναι γνωστή σε όλους όσοι παρακολουθούμε την εξέλιξη των οικονομικών στοιχείων του Δήμου. Γι' αυτό ας πάψει η διοίκηση να θεωρεί ότι απευθύνεται σε ιθαγενείς που εντυπωσιάζονται από λαμπιόνια και γιρλάντες. Επίσης, να πάψει η αντιπολίτευση τις υπεκφυγές και να ασκήσει επιτέλους το θεσμικό της ρόλο, αυτόν του εξονυχιστικού ελέγχου των πεπραγμένων τη διοίκησης και την προσφυγή σε όλες τις εποπτεύουσες αρχές, προκειμένου να σωθεί ακόμα ότι είναι δυνατό να σωθεί.

Γιατί απ’ όλα τα φληναφήματα που ανέφερε ο Δήμαρχος κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού, συμφωνώ μαζί του μόνο σε ένα: ότι με αυτόν τον προϋπολογισμό ο Δήμος δεν πάει μπροστά, αλλά πάει προς τα πάνω. Και συμφωνώ απολύτως γιατί, όπως έχω ξαναγράψει δημόσια, ο Δήμος έχει στην κυριολεξία τιναχθεί στον αέρα.